Language: bfs.lv latviski
Language:

6 padomi Kit objektīvu lietošanai naktī

27.06.2017

 

 
     6 padomi Kit objektīvu lietošanai naktī 

Maz būs tādu, kas nav labu laiku pavadījuši, bildējot ar spoguļkamerai komplektā iekļauto jeb kit objektīvu, parasti           18-55mm f/3.5-5.6. Un ne velti - šie objektīvi parasti ir mazi un viegli, taču ļoti daudzpusīgi un der gan portretiem, gan ainavām. Tomēr šis daudzpusīgums nāk komplektā ar salīdzinoši mazu gaismasspēju, tāpēc rodas jautājums - ko darīt ar šādu objektīvu naktī un tumšos apstākļos? Lasi 6 padomus, kā tikt pie maksimāli labiem attēliem ar “kitenieku”, naktī un bez statīva!

1. Diafragmu vaļā!

Iesākumam: iestati kamerā diafragmas prioritātes režīmu (A vai Av) vai manuālo (M) režīmu. Izzūmo objektīvu, cik vien plati var (šajā gadījumā 18mm) un iestati diafragmu uz f/3.5 vai cik vien plaši Tavs kitenieks ļauj, lai ielaistu maksimālo gaismas daudzumu. Trīs iemesli, kāpēc atvērt diafragmu, ir 1) iespēja izmantot lēnākus slēdža ātrumus, 2) lielāks asuma dziļums un 3) arī labāks asums. Taču tumsā jau tāpat būs gana grūti strādāt ar ātriem slēdža ātrumiem pat pie vaļā diafragmas, un ar salīdzinoši mazo kit objektīvu diafragmu maz ticams, ka vajadzēs lielāku asuma dziļumu vai vairāk asuma, ko dotu f/5.6. Atstāj uz 3.5.


2. Zūmo ar kājām, nevis ar objektīvu

Zūmošana ar kit objektīvu tumšos apstākļos liek darīt divas lietas, kas ietekmē attēla kvalitāti - jāizmanto mazāks diafragmas atvērums un jālieto ātrāks slēdža ātrums. Kit objektīvi ir ar maināmu diafragmu, kas nozīmē, ka tās atvērums zūmojot samazinās - pie 18 mm tas ir f/3.5, bet pie 55 mm jau vairs tikai f/5.6, jebšu divreiz mazāk gaismas, kas nav veselīgi apstākļos, kad tās jau tā ir maz. Tāpēc - zūmo ar kājām un ar mazu fokusa garumu, lai ielaistu maksimāli daudz gaismas.


3. Lēns slēdzis, vairāki kadri uzreiz

Digitālās fotogrāfijas galvenā priekšrocība ir iespēja uzņemt teju neierobežotu kadru skaitu. Izmanto to savā labā, iestatot lēnāku slēdža ātrumu un uzņemot vairākus attēlus pēc kārtas no kuriem vēlāk izvēlēties asāko. Attēla samiglojums tumšos apstākļos ir relatīvi nejaušs, sīku kustību izraisīts, ko grūti kontrolēt vai pat pamanīt. Tāpēc, uzņemot vienu un to pašu attēlu vairākas reizes, kādam jābūt pietiekami asam.


4. Nepārspīlē ar ISO.

Iepriekšējie padomi bija saistīti ar maksimālu gaismas ielaišanu uz matricas no objektīva puses, tomēr jāņem vērā arī ISO. Gluži kā, piemēram, mikrofonu gadījumā, uzgriežot lielāku skaļumu - lielāks jūtīgums nozīmē daudz vairāk trokšņa. Tāpēc nakts foto jācenšas uzņemt ar pēc iespējas mazāku ISO. Laimīgā kārtā modernās matricas visai labi novērš digitālo troksni, taču vēl mazāks trokšņa daudzums nozīmē vairāk iespēju pēcapstrādei, kas nepārvēršas par graudainu puzli.

Būtībā, ISO vajadzētu uzstādīt uz zemāko vērtību, kas ļauj strādāt ar gana augstu slēdža ātrumu. Piemēram, ja kameras ISO ir 100 un automātiskā ekspozīcija uzrāda vajadzīgo ekspozīcijas laiku 2 minūtes, ir vērts palielināt ISO uz 1600, lai iegūtu ⅛” slēdža ātrumu, kas ir adekvāts tumšiem apstākļiem. Pārvietojoties uz tumšāku vai gaišāku vietu, ISO būtu jāregulē vēlreiz, lai iegūtu optimālo vērtību ⅛” slēdža ātrumam. Bet, ja ir gana gaiši apstākļi, lai izvēlētos ISO zem 1000 un joprojām bildēt ar ⅛”, ir vērts pacelt slēdža ātrumu, lai iegūtu asāku bildi uz samazinātā trokšņa rēķina.

Protams, ir nogurdinoši žonglēt ar ISO un slēdža ātrumu, tikko kā mainās apstākļi, tomēr galarezultāts ir to vērts. Laimīgā kārtā lielai daļai Nikon un Canon kameru ir noderīgi Auto ISO uzstādījumi, kuros var iestatīt minimālo slēdža ātrumu, un kamera pieregulēs ISO automātiski. Labs veids, ja neizmanto pilnībā manuālo režīmu.


5. Autofokusu uz viegli pieejamiem mērķiem

Autofokusa sensoriem ir grūtāk nocentrēties uz fokusa punktiem naktī gaismas trūkuma dēļ. Tāpēc ieteicams fokusu virzīt uz gaišām zonām attēlā, piemēram, tiešu gaismas avotu, netiešu gaismas avotu vai vietu ar asu kontrastu (ēkas mala, nožogojums un tamlīdzīgi). Vislabākais variants ir mēģināt nofokusēt uz ielas lampas jeb tiešā gaismas avota malu. Ja tuvumā nevienas lampas nav, nākamais ir netiešs gaismas avots, piemēram, gaisma logā. Bet, ja gaismas avota nav vispār, atrodi asu kontrastu, piemēram, ēkas vai ceļazīmes malu.

Lai nofokusētos uz vēlamo objektu, var būt nepieciešams fokusēt un refokusēt. Jebšu tēmē ar kameru tā, lai objekts, uz kuru gribi fokusēt ir virs fokusa punkta, nospied slēdža pogu līdz pusei, lai piespiestu kameru fokusēties, tad atpakaļ uz fokusējamo objektu.


6. Manuālais režīms ir draugs, nevis bieds!

Noslēgumā - nakts ir grūts laiks kamerām, un arī ar modernajām tehnoloģijām ne vienmēr ir iespējams gūt tieši iecerēto. Reizēm nekādi neizdodas fokusēt, reizēm eksponometrs nojūk no spilgtas gaismas tuvumā. Tāpēc ir vērts izmantot manuālo režīmu, lai regulētu savu kadru no A līdz Z. Tas ir sarežģītāk, taču, ieguldot laiku un domājot par lietām, kas parasti ir automātiskas, uzlabosies gan attēla kvalitāte, gan izpratne par fotogrāfiju. Lai veicas!

 

Avots: shuttersinthenight.com

 

« Atpakaļ
© Developed by CommerceLab